Cees

Cees de Maa komt uit een groot en traditioneel gereformeerd gezin. Vader was jarenlang voorzitter van de kerkenraad. Op zondagavond verzamelde het gezin zich rond het harmonium. Onder begeleiding van Cees werd er dan gezongen. Het is daar waar zijn liefde voor het orgelspel is geboren.
Op de thee bij Cees, weet hij er boeiend over te vertellen. Hij praat zoals hij graag speelt: voortdurend improviserend, beeldend, de ene herinnering roept de andere op. En dat zijn er vele: Cees is immers al 63 jaar kerkorganist.
Cees heeft jarenlang orgelles gehad. Zijn eerste leraar was Piet van den Kerkhoff uit Rotterdam, een strenge docent aan het conservatorium. Als het Cees te moeilijk was, wist hij zich er met z’n charme vaak wel uit te redden: “Speel dat nog eens voor, want hier breek ik echt m’n benen over!” Later heeft Cees ook nog les gehad van de bekende organist Jan J. van den Berg op het orgel van de Nieuwe Kerk in Delft.
Mooie herinneringen heeft Cees ook uit de tijd dat hij orgel speelde in de bajes in Scheveningen, zoals hij zegt. Hij was hiervoor gevraagd door dominee Jan Eerbeek. En nog steeds als Jan Eerbeek in De Lichtbron preekt, dan schuift Cees graag achter het orgel.
Zich voorbereiden op een kerkdienst doet hij vrijwel nooit: “Dat spelen, joh, dat gaat vanzelf.” Tijdens de dienst luistert hij goed naar de preek en vaak komt er dan wel een aanknopingspunt voor een improvisatie. Hij laat zich daarbij graag inspireren door grote componisten als Bach, Mozart of Händel.
Op de vraag of hij ook nog een mooie foto voor de website heeft, zegt hij: “Doe maar zo’n oude foto, dan ben ik nog lekker blond.”